Myšlenkový klam – efekt ukotvení
Přepis je k dispozici pouze pro předplatitele
Díky předplatnému získáte:
- Více jak 400 chytrých podcastů ze světa práva, daní, účetnictví a personalistiky
- Audiotýdeníky - souhrnný týdeník aktualit
- Audiozákony - důležité zákony ve zvukové stopě
- Přepisy všech podcastů
- Mobilní aplikaci
Jako „efekt ukotvení“ je označován jeden z myšlenkových klamů, ovlivňujících často naše nákupní nebo finanční rozhodování. Působí totiž jak v obchodě a marketingu, tak i při vyjednávání nebo investování. V čem tento efekt spočívá, proč a jak na nás působí a jak se mu bránit?
Chytrý podcast Jana Urbana na téma:
Myšlenkový klam – efekt ukotvení
Jako „efekt ukotvení“ je označován jeden z myšlenkových klamů, ovlivňujících často naše nákupní nebo finanční rozhodování. Působí totiž jak v obchodě a marketingu, tak i při vyjednávání nebo investování. V čem tento efekt spočívá, proč a jak na nás působí a jak se mu bránit?
Podstatou efektu je tendence zaměřovat se při rozhodování na první informaci, kterou v jeho rámci získáváme. Tato informace se pro nás stává jakýmsi referenčním bodem čili myšlenkovou kotvou, která naše uvažování ovlivňuje, a to ne vždy zcela správně.
Roli této kotvy může totiž hrát jakákoli informace, tedy i ta, která není příliš podstatná, objektivní ani přesná. K závažným myšlenkovým zkreslením, vzniklým pod vlivem tohoto efektu, dochází především tehdy, je-li tato informace úmyslně zavádějící.
Efekt myšlen