Myšlenkový klam – efekt ukotvení

Vydáno:

Přepis je k dispozici pouze pro předplatitele

Díky předplatnému získáte:

  • Více jak 400 chytrých podcastů ze světa práva, daní, účetnictví a personalistiky
  • Audiotýdeníky - souhrnný týdeník aktualit
  • Audiozákony - důležité zákony ve zvukové stopě 
  • Přepisy všech podcastů
  • Mobilní aplikaci

Chci informace o předplatném

Vydáno:
Pohled: Výklad praxe

Jako „efekt ukotvení“ je označován jeden z myšlenkových klamů, ovlivňujících často naše nákupní nebo finanční rozhodování. Působí totiž jak v obchodě a marketingu, tak i při vyjednávání nebo investování. V čem tento efekt spočívá, proč a jak na nás působí a jak se mu bránit?


Chytrý podcast Jana Urbana na téma:

Myšlenkový klam – efekt ukotvení

Jako „efekt ukotvení“ je označován jeden z myšlenkových klamů, ovlivňujících často naše nákupní nebo finanční rozhodování. Působí totiž jak v obchodě a marketingu, tak i při vyjednávání nebo investování. V čem tento efekt spočívá, proč a jak na nás působí a jak se mu bránit?

Podstatou efektu je tendence zaměřovat se při rozhodování na první informaci, kterou v jeho rámci získáváme. Tato informace se pro nás stává jakýmsi referenčním bodem čili myšlenkovou kotvou, která naše uvažování ovlivňuje, a to ne vždy zcela správně.

Roli této kotvy může totiž hrát jakákoli informace, tedy i ta, která není příliš podstatná, objektivní ani přesná. K závažným myšlenkovým zkreslením, vzniklým pod vlivem tohoto efektu, dochází především tehdy, je-li tato informace úmyslně zavádějící.

Efekt myšlen