Jak si udělat svou vlastní SWOT analýzu
Cílem SWOT analýzy podniku je zaměřit se na hlavní konkurenční výhody. K těm patří jeho silné stránky, především ty, jež může dále rozvíjet, nebo které jsou pro ostatní těžko napodobitelné, ale i příležitosti, které se před ním otevírají. Nástroje osobní SWOT analýzy jsou prakticky identické. Jediným rozdílem je, že slouží k vytvoření strategie osobní. Tedy k naplánování a uskutečnění cílů, pracovních, profesních či kariérových, jež nejlépe zohlední naše konkurenční výhody.
Při hledání svých silných stránek se můžeme opřít například o otázky:
- Které z mých výhod (co se týče vzdělání, schopnosti, společenských kontaktů apod.) ostatní nemají?
- Co dokážu vykonávat lépe (kvalitněji, za kratší čas) než většina ostatních?
Shrnutím silných stránek, které jsme na základě těchto či podobných otázek provedli, může být například konstatování: “Jsem kreativní, schopný přijít s novým pohledem, kterým dokážu zapůsobit na klienty. Se svými zákazníky i svým týmem dokážu dobře komunikovat, jsem soutěživý a mám silnou motivaci.“
Při hledání svých slabin si můžeme naopak položit například otázky:
- Jakým úkolům se obvykle vyhýbám, protože se při nich necítím jistě?
- S jakými nepříznivým pracovními (či dalšími) návyky se potýkám? (Mám například sklon přicházet často pozdě, nedokážu si svou práci dobře zorganizovat, mívám špatnou náladu, špatně zvládám stres?)
Shrnutím svých slabých stránek, opírajících se o tyto otázky, můžeme dospět k závěru, že například: „Mám silnou potřebu vykonávat své úkoly rychle, tak, abych si je mohl co nejdříve „odškrtnout“, čímž občas trpí kvalita mé práce. Ke stejnému tlaku mě občas vede i stres spojený s větším počtem úkolů, které se přede mnou kupí.
Otázky zaměřující se na naše příležitosti, umožňující uplatnit naše silné stránky, mohou znít například takto:
- Mohou mi pomoci nové technologie?
- Dochází v mém odvětví k růstu, a pokud ano, jaké příležitosti mi tento růst přináší?
- Dochází v mé organizaci k určitým změnám, kterých bych mohl vzhledem ke svým schopnostem využít?
Shrnutím příležitostí, odhalených těmito otázkami, můžeme dospět například k závěru, že: „Příští měsíc se zúčastním velké marketingové konference, která mi umožní vytvořit si nové kontakty a nabídne mi v tomto směru i několik zajímavých školicích seminářů“.
Identifikaci hrozeb, které se nám mohou na obzoru rýsovat, lze založit například na otázkách:
- S jakými překážkami se v současnosti v práci setkávám?
- Mění se mé zaměstnání, nebo poptávka po činnostech, kterými se zabývám?
- Je má pozice ohrožena technologickými změnami?
Shrnutím potenciálních hrozeb můžeme pak dojít například k tomu, že: „Kvůli nedostatku zaměstnanců jsem často přepracován, což nepříznivě ovlivnilo mou kreativitu. Současné ekonomické klima zpomaluje růst marketingového odvětví, a řada firem, včetně té naší, zvažuje propouštění.
Jak zjištěné okolnosti kombinovat?
Tvorba osobní strategie vychází z kombinace silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb, ke kterým jsme SWOT analýzou dospěli.
Hlavní kombinace, jež přicházejí v úvahu, bývají přitom čtyři:
- strategie „SO“. Je-li možná, je tou nejlepší. Snaží se využít našich silných stránek („S“) i potenciálních příležitostí („O“) co nejlépe, tedy tak, že své silné stránky zaměříme na nejzajímavější příležitosti, jež se nám rýsují,
- strategie „WO“. Cílem je omezit naše slabiny („W“), a lépe tak využít určitých vnějších příležitostí („O“). Je vhodná v situaci, kdy se nám naše dosavadní slabiny ve využití nadcházejících příležitostí brání,
- strategie „ST“ se zaměřuje na naše silné stránky („S“) a hrozby („T“). Jde o strategii snažící se využít svých silných stránek k tomu, abychom se určitým vnějším hrozbám vyhnuli, nebo je alespoň oslabili.
- strategie „WT“, jež bývá nejnáročnější. Jde o situaci, kdy nám nezbývá než se snažit omezit své slabiny („W“), a překonat tak určité hrozby („T“), kterým bychom jinak museli čelit. Předpokladem je, že překonáním některých slabin se nám podaří se určitých potenciálních hrozeb snadněji či zcela vyvarovat.
Děkujeme za Vaši pozornost a budeme se těšit znovu u dalšího podcastu věnovanému psychologii v práci, řízení a podnikání. Na slyšenou.
Kontrolní otázky
1 Co je osobní SWOT analýza?
Je to metoda zaměřená na odhalení našich vlastních konkurenčních výhod. Vychází ze zjištění našich silných stránek, především těch, jež můžeme dále rozvíjet, nebo které jsou pro ostatní těžko napodobitelné, ale i příležitosti, které se před ním otevírají.
- Co je výsledkem osobní SWOT analýzy?
Jejím výsledkem je osobní strategie, založená na optimální kombinaci silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb, ke kterým jsme SWOT analýzou dospěli.