Rozhovor s Michalem Dvořákem - Automobil v daních

Vydáno:
Pohled: Rozhovor
0:00
04:47
Vydáno:
Pohled: Rozhovor

V dnešním rozhovoru se zaměřujeme na daňové důsledky při pořízení a užívání automobilů, zejména s ohledem na nové limity, které platí od 1. ledna 2024. Daňový poradce Ing. Michala Dvořáka poskytl detailní přehled o současných pravidlech týkajících se daňových odpisů a odpočtů DPH u osobních vozidel. Zavedené limity, které ovlivňují i elektromobily, přinášejí podnikatelům nové administrativní výzvy a otázky ohledně daňové neutrality. Diskuze zahrnuje také historický vývoj těchto legislativních změn a jejich dopady na rozhodování firem při pořízení vozidel. Na závěr rozhovoru se specialista věnuje radám, jak se na budoucí daňové změny co nejlépe připravit.


 Automobil v daních

V dnešním rozhovoru se zaměřujeme na daňové důsledky při pořízení a užívání automobilů, zejména s ohledem na nové limity, které platí od 1. ledna 2024. Daňový poradce Ing. Michala Dvořáka poskytl detailní přehled o současných pravidlech týkajících se daňových odpisů a odpočtů DPH u osobních vozidel. Zavedené limity, které ovlivňují i elektromobily, přinášejí podnikatelům nové administrativní výzvy a otázky ohledně daňové neutrality. Diskuze zahrnuje také historický vývoj těchto legislativních změn a jejich dopady na rozhodování firem při pořízení vozidel. Na závěr rozhovoru se specialista věnuje radám, jak se na budoucí daňové změny co nejlépe připravit.

 

Jak se v posledních letech vyvíjela daňová pravidla týkající se automobilů?

Poslední roky ukázaly, že daňová pravidla v oblasti automobilů nejsou výsledkem dlouhodobé koncepce, ale spíše politických kompromisů. Od 1. ledna 2024 se zavedlo omezení, a to jak ve formě limitu pro vstupní cenu vozidla M1 pro účely daňového odpisu (konkrétně 2 miliony Kč), tak pro odpočet DPH, který je nově omezen maximálně na 420 000 Kč. Existují však výjimky. Limitace není určena na sanitní ani pohřební vozidla, vozidla pořízená za účelem provozování silniční motorové dopravy na základě koncese.

Mnoho lidí si myslí, že tyto limity jsou úplně nová záležitost, ale to však není pravda. Limity tu byly již dříve. Už od roku 2004 zde existovalo podobné omezení, kdy byla maximální vstupní cena automobilu pro účely daňových odpisů stanovena na 900 000 Kč.

V roce 2005 se tento limit pro odpisy zvýšil na 1,5 milionu Kč, a platil až do roku 2007. Až teprve od roku 2008 do roku 2023 se tyto limity zrušily a daňové odpisy se neomezovaly.

Do roku 2009 platil zákaz odpočet DPH u osobních automobilů kategorie M1. V roce 2009 na základě novely zákona o DPH byl zrušen zákaz uplatnění odpočtu DPH u osobních automobilů. Výjimkou byla auta s tzv. „N1 úpravou“ (např. mříž mezi kabinou a nákladovým prostorem). U těchto automobilů odpočet DPH byl možný.

Je tedy potřeba říct, že tyto nástroje, ať už jde o limitaci odpisů nebo omezení odpočtu DPH, tady byly i v minulosti, nejsou to žádná nová pravidla. A osobně musím říct, že se na to dívám kriticky.

Z mého pohledu nejde ani tak o skutečně daňovou problematiku, jako spíše o politické rozhodnutí, které má vytvořit dojem "sociální spravedlnosti" nebo boje proti luxusním vozům. Ale realita je taková, že je postihnuto široké spektrum podnikatelů, kteří používají vozidla k výkonu své činnosti naprosto legitimně.

Znovuzavedení těchto limitů přináší zbytečné komplikace, administrativní zátěž a zároveň vytváří určitou daňovou nespravedlnost.

Závěrem tedy je, že limity nejsou nové, ale osobně je nepovažuji za šťastné. Jsou spíš politickým nástrojem než racionálním opatřením daňové politiky.

Namísto toho, aby stát vytvořil skutečně efektivní systém kontroly soukromého užívání služebních vozidel, zvolil cestu plošného omezení, které dopadá i na ty podnikatele, kteří vůz využívají zcela k ekonomické činnosti.

Moc děkuji za odpověď. Můžeš nyní stručně vysvětlit, co znamenalo zastropování daňového odpočtu u aut a jaký byl jeho praktický dopad?

Zastropování daňového odpočtu u osobních automobilů znamená, že pokud si firma nebo podnikatel pořídí vůz, jehož vstupní cena přesahuje 2 miliony Kč, má nárok na odpočet DPH maximálně ve výši 420 000 Kč. Bez ohledu na to, kolik na DPH ve skutečnosti zaplatil.

Takže i když je nakoupen například elektromobil za 3 mil. Kč, DPH je 630 tis. Kč, nicméně maximální nárok na odpočet DPH je 420 tis. Kč.

Prakticky to dopadá především na firmy a podnikatele, kteří pořizují dražší auta z rozumných a ekonomicky opodstatněných důvodů. Například kvůli delším cestám, bezpečnosti, reprezentaci nebo elektromobilitě. A přitom tato auta využívají výhradně pro svou podnikatelskou činnost.

Oficiálně se tento krok zdůvodňuje snahou omezit zneužívání firemních aut k soukromým účelům. Ale realita je taková, že tím stát zasahuje i ty, kteří auta používají naprosto legitimně a jen pro podnikání.

Zavádět kvůli tomu plošné limity mi připadá unáhlené rozhodnutí než odborně podložený krok daňové politiky. DPH je neutrální daň, ale tyto limity neutralitu narušují. To znamená, že plátce DPH má mít právo odečíst veškerou DPH, kterou zaplatí na vstupu při pořízení zboží nebo služeb pro ekonomickou činnost.

 

A proč se přistoupilo ke zrušení tohoto zastropování a co bylo hlavním důvodem změny?

Pokud máte namysli zrušení limitů pro daňové odpisy a dále zrušení zákazu odpočtu pro osobní automobily kategorie M1. Tak jedním z důvodů byla podpora podnikatelů a ekonomiky během hospodářské krize mezi lety 2008-2009.

V Článku 168 ze Směrnice 2006/112/ES - Pokud jsou zboží a služby použity pro účely zdanitelných plnění osoby povinné k dani, má tato osoba v členském státě, v němž tato plnění provádí, právo odečíst od DPH.

Vzhledem k vydání příslušné směrnice EU bylo české ustanovení, které plošně zakazovalo odpočet DPH u osobních automobilů s výjimkou kategorie N1, v rozporu s evropským právem. Tento nesoulad vedl k novelizaci zákona o DPH v roce 2009, kdy byl zákaz odpočtu zrušen.

Zrušení zákazu odpočtu DPH tak od roku 2009 umožnilo podnikatelům uplatnit odpočet i u osobních vozidel, pokud byla využívána pro ekonomickou činnost.

Dalším důvodem pro zrušení limitů je zjednodušení daňového systému a také již zmíněná neutralita daně z přidané hodnoty.

Jak se změny v odpočtech promítají do pořizování služebních aut ve firmách?

Změny v pravidlech pro odpočet DPH výrazně ovlivňují rozhodování firem při pořizování vozidel. Firmy dnes pečlivěji zvažují nákup osobních automobilů s pořizovací cenou nad 2 000 000 Kč.

Novela neovlivnila pouze podnikatele, ale i samotný trh s automobily. V roce 2023, tedy před jejím vstupem v platnost, došlo k rekordnímu nárůstu nákupů luxusních vozů a k masivní obměně vozových parků mezi českými podnikateli.

Po zavedení změn firmy častěji sahají po levnějších vozidlech, což se může negativně projevit na kvalitě a bezpečnosti. Dochází tak k paradoxní situaci. Stát na jedné straně podporuje nákup elektromobilů, které jsou zpravidla dražší, na druhé straně však zavádí limit pro odpočet DPH, který právě tyto vozy často překračují.

Firmy i podnikatelé dnes více zvažují, jaké auto pořídí. Není to jen o tom, co potřebují, ale také o tom, co se daňově vyplatí. Při pořizování dražších vozidel je nutné počítat s tím, že část ceny nebude daňově uznatelná. To má vliv na cash flow i návratnost investice.

Jaké jsou aktuálně možnosti odpisování automobilů a co se změnilo oproti minulosti?

Osobní automobily typu M1, zařazené do majetku, se standartně odepisují v rámci 2. odpisové skupiny.  Odpisují se tedy obvykle po dobu pěti let, a to buď rovnoměrně či zrychleně.

Co se týče vývoje odpisů…

1993-2003 – odpis nebyl limitován

2004 - odpis maximálně z hodnoty 900 000 Kč

2005-2007 – odpis maximálně z částky 1 500 000 Kč

2008-2023 – odpis není limitován

2024-2025- odpis maximálně ze 2 000 000 Kč

Příklad vstupní cena 3 210 000 Kč

Je zapotřebí vypočítat poměr 2 000 000/3 210 000= 0,6231

Ze vstupní ceny 3 210 000 Kč se vypočítají jednotlivé odpisy dle zákona, a pak se vynásobí daným poměrem.

Jsou rozdíly mezi zdaněním aut se spalovacím motorem hybridů a elektromobilů?

Ano, rozdíly zde jsou, a to hned v několika oblastech.

První zásadní rozdíl se týká možnosti uplatnit mimořádné odpisy podle § 30a zákona o daních z příjmů. Od 1. ledna 2024 je tato daňová výhoda vyhrazena výhradně pro bezemisní vozidla, tedy zejména elektromobily. Aby bylo možné mimořádné odpisy uplatnit, musí být vozidlo pořízeno v období od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2028 a poplatník musí být jeho prvním odpisovatelem.

Hybridní vozidla a auta se spalovacím motorem už tuto výhodu nemají. U těchto typů aut lze uplatňovat pouze standardní odpisy v druhé odpisové skupině. Jak již bylo zmíněno, pokud je však vstupní cena vyšší, něž stanovený limit 2 000 0 000 Kč nastává omezení pro uplatněné odpisy.

Další rozdíly mezi zdaněním těchto typů vozidel se týkají daně z příjmů, konkrétně zdanění nepeněžního příjmu zaměstnance v případě, kdy firemní automobil využívá jak pro služební, tak pro soukromé účely.

 

Jaké daňové výhody či nevýhody dnes mají zaměstnanci kteří dostanou firemní auto k soukromému užívání?

Pokud zaměstnavatel poskytne zaměstnanci služební vůz, který může využívat i k soukromým účelům, vzniká zaměstnanci tzv. nepeněžní příjem, který se daní v rámci daně z příjmů fyzických osob a zároveň podléhá odvodům na sociální a zdravotní pojištění.

Výše tohoto nepeněžního příjmu se určuje jako procento z pořizovací ceny vozidla včetně DPH, a to každý měsíc po dobu, kdy má zaměstnanec vůz k dispozici. Výše toho procenta se liší podle typu vozidla:

  • o 0,25 %, jedná-li se o bezemisní vozidlo,
  • o 0,5 %, jedná-li se o nízkoemisní vozidlo,
  • o 1 %, jedná-li se o silniční motorové vozidlo, které není nízkoemisním ani bezemisním vozidlem.

Je také důležité zmínit, že se vychází z ceny včetně DPH, i když si firma například nemohla celou DPH u auta odečíst. To je určitý nelogický prvek v zákoně, ale v tuto chvíli je legislativa takto nastavená.

 

Ovlivňují současné změny spíše firmy nebo i běžné fyzické osoby podnikatele?

Dopad je v praxi na obě skupiny, jak na firmy, tak i na podnikající fyzické osoby. Ale dopad na menší podnikatele bývá citelnější, protože nemají tolik možností, jak nové limity daňově optimalizovat.

Velké firmy často využívají různé formy financování například operativní či finanční leasing, a díky tomu si umí přizpůsobit náklady, nebo nákup strukturovat tak, aby dopad byl co nejmenší. Malí podnikatelé si vůz většinou pořizují napřímo, takže se na ně omezení vztahuje okamžitě a v plné míře. Mám namysli jak daňové odpisy, tak i u odpočty DPH.

Stát se tváří tak, že opatření cílí na luxusní automobily, ale ve skutečnosti to dopadá i na běžnější vozy vyšší střední třídy.

Pozn. U finančního leasingu se aplikuje limitní výše odpočtu DPH. U operativního leasingu je situace odlišná. Leasingová společnost pořídí automobil a vztahuje se na nákup automobilu limit 420 tis. Kč. Ale při poskytnutí automobilu nájemci se jedná o poskytnutí služby a lze tedy uplatnit celý odpočet DPH bez omezení.

Converted PDF/A2B document

Jak to tedy v praxi funguje, pokud si podnikatel nebo firma pořídí drahé auto a jak se to promítne do daňových odpočtů a odpisů?

Při pořízení osobního automobilu jako dlouhodobého majetku, například za 3 miliony Kč, lze daňově odepisovat pouze částku do výše 2 milionů Kč.

Obdobně je omezen i odpočet DPH. Maximálně si lze uplatnit 420 tisíc Kč, bez ohledu na skutečnou výši daně.

V praxi to znamená, že část investice nelze zahrnout do daňových nákladů ani si z ní odečíst DPH, což je třeba zohlednit při plánování cash flow a posuzování návratnosti investice.

 

Na co by si firmy i podnikatelé měli dát pozor do budoucna a jak se na další možné změny připravit?

Důležité je sledovat vývoj legislativy. Doporučuji plánovat investice s daňovým poradcem, počítat s různými scénáři a nebrat daňové výhody jako samozřejmost.

Stát se snaží zvyšovat výběr daní a hledá jednoduché cesty, jako právě limity. Klíč je být připravený.

Dochází však i k určitým změnám v oblasti limitů pro odpočet DPH.

Zatímco obecné zrušení limitu pro odpočet DPH u osobních automobilů je plánováno až k 31. 12. 2026, u sportovních vozidel bylo toto omezení zrušeno dříve. Konkrétně již k 31. 12. 2024. Za sportovní vozidlo se přitom považuje takové, které je zapsáno v registru historických a sportovních vozidel a má vydaný průkaz sportovního vozidla.

Omezení daně na vstupu se nevztahuje na pořízení vybraného osobního automobilu, který není pořizován jako dlouhodobý majetek.

Nová úprava spočívající ve stanovení limitní výše částky daně na vstupu u přijatého zdanitelného plnění (vybraného osobního automobilu) nemá vliv na výši daně na výstupu při jeho prodeji. Č. j.: 2032/24/7100-30116-010207

V roce 2025 se ruší limit odpočtu u závodních automobilů.

Od roku 2027 bude zrušen limit pro všechny automobily.