Jak se v účetnictví a daních popasovat se zákaznickými věrnostními programy

0:00
04:47

Tento audiopodcast je věnován daňové a účetní problematice zákaznických a věrnostních programů.


Cílem zákaznických věrnostních programů je získání a udržení svých zákazníků, přičemž jejich společným rysem jsou nároky na budoucí odměny, a to ve formě různých slevových kupónů, věrnostních bodů, odměn apod. Na základě účetní praxe lze rozlišit tři modely účtování těchto programů.  

 

Prvním způsobem je tzv. průběžné účtování. V tomto případě se nárok na produkt přiznaný ve věrnostním programu zobrazí do výsledku hospodaření v okamžiku, kdy zákazník uplatní svá práva z titulu věrnostních bodů. Národní účetní rada však tento způsob účtování o věrnostních zákaznických programech neakceptuje, neboť nenaplňuje požadavek věcné a časové souvislosti účetnictví.

 

Dalším typem účtování je tzv. nákladové řešení.  Zde se nárok na produkt přiznaný ve věrnostním programu do výsledku hospodaření zobrazí v okamžiku, kdy bylo zákazníkovi uděleno právo na produkt zdarma či se slevou. Toto právo se zaúčtuje jako závazek společnosti souvztažně s provozními náklady ve výši očekávaných nákladů. Tedy dojde k zaúčtování rezervy, jejíž výše bude odpovídat očekávané hodnotě využitých věrnostních bodů.

 

Posledním přístupem je výnosové účtování. Nárok na produkt přiznaný ve věrnostním programu se do hospodářského výsledku promítne v okamžiku, kdy bylo zákazníkovi uděleno právo na produkty zdarma či se slevou. Toto právo se zaúčtuje prostřednictvím časového rozlišení výnosů ve výši poměrné části, která připadá na produkty zdarma či se slevou. Výnosové řešení věrnostních programů nebylo v českém účetnictví prozatím nijak řešeno, a byl proto stimulem pro vytvoření Interpretace NÚR I-41 týkající se problematiky účtování věrnostních programů. Toto výnosové řešení, které je v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS), označila NÚR taktéž za akceptovatelné, protože splňuje požadavek věcné a časové souvislosti, neboť odkládá uznání výnosů až do toho období, ve kterém k čerpání odměny, a tedy i vzniku výnosu, skutečně došlo. Zároveň je tímto dodržena i zásada opatrnosti, protože k vykázání části zisku týkající se práva odměny dojde až v budoucnu. Za nejvhodnější účet Národní účetní rada označuje účet Výnosy příštích období. Naopak se brání odložení výnosů prostřednictvím účtu rezerv.

 

Při poskytování dárkových a jiných poukazů zákazníkům je třeba věnovat pozornost okamžiku odvodu DPH. V této souvislosti se rozlišují dva typy poukazů, a to jednoúčelový a víceúčelový poukaz. U jednoúčelového poukazu jsou v okamžiku jeho prodeje známy alespoň údaje o sazbě daně a místu plnění. K dodání zboží či poskytnutí služby, a tedy i odvodu DPH, dochází u jednoúčelových poukazů v momentu jeho převodu.  Co se týče víceúčelového poukazu nastává uskutečnění zdanitelného plnění v okamžiku uplatnění poukazu – tj. nákupu zboží či služby.

 

Zákazníkům také mohou být poskytovány různé množstevní slevy, bonusy či skonta za rychlé platby. Dojde-li k poskytnutí slev, bonusů a skont až po uskutečnění zdanitelných plnění – např. dle data úhrady faktury, je třeba provést opravu základu a výše daně. K datu splnění podmínek pro přiznání slevy či skonta vystaví dodavatel opravný daňový doklad. Ten musí vystavit v případě, jestliže měl u původního zdanitelného plnění povinnost vystavit daňový doklad. Opravný daňový doklad vystaví do 15 dnů ode dne zjištění skutečností rozhodných pro provedení opravy. Pokud však plátce neměl povinnost u původního zdanitelného plnění vystavit daňový doklad, provede opravu DPH v evidenci.

 

Oprava základu daně se u plátce, který opravuje provádí, uvede v daňovém přiznání za zdaňovací období, ve kterém se tato oprava považuje za uskutečněnou, tedy například k datu splnění podmínek pro poskytnutí skonta, slevy či bonusu.

 

Kontrolní otázky:

  1. Jaké existují způsoby účtování o věrnostních a zákaznických programech dle účetní praxe?

Jedná se o tři způsoby účtování: průběžné účtování, nákladové řešení a výnosové řešení.

 

U průběžného účtování:

    • je nárok promítnut do účetnictví v okamžiku, kdy zákazník uplatní svá práva z titulu věrnostních bodů;
    • tento způsob účtování není akceptovatelný, neboť nenaplňuje požadavek věcné a časové souvislosti výnosů a nákladů

 

U nákladového řešení:

    • se tvoří účetní rezerva v okamžiku, kdy byly zákazníkovi přiděleny věrnostní kredity;
    • výše rezervy odpovídá očekávané nákladové hodnotě využitých věrnostních bodů

 

A posledním způsobem je výnosové řešení.

    • Jde o přístup, který je inspirován v IFRS a který interpretace I-41 detailně diskutuje.
    • Závěrem interpretace je, že tento způsob vykázání je podle české účetní legislativy akceptovatelný

 

  1. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi jednoúčelovými a víceúčelovými poukazy?

Pro jednoúčelové poukazy platí, že

    • v okamžiku prodeje jsou známy minimálně údaje o sazbě daně a místu plnění,
    • a DPH se odvádí v okamžiku převodu poukazu.

 

U víceúčelových poukazů:

    • není v okamžiku prodeje známo ani místo plnění, ani sazba daně.
    • DPH se odvádí až v okamžiku uplatnění poukazu.