Vydáno:
0:00
04:47
Vydáno:
Pohled: Výklad praxe

V tomto audio příspěvku vás stručně seznámíme s možnostmi webového Portálu občana, což je velmi užitečný nástroj a bohatý zdroj celé řady informací, a přitom je k dispozici zcela bezplatně.


V tomto audio příspěvku vás stručně seznámíme s možnostmi webového Portálu občana, což je velmi užitečný nástroj a bohatý zdroj celé řady informací, a přitom je k dispozici zcela bezplatně.

Jak samotný název portálu napovídá, je určen pro občany České republiky a slouží jako univerzální místo na internetu, kam se lze bezpečně přihlásit a poté využívat celou řadu služeb veřejnoprávních institucí. Jejich výčet by byl velmi dlouhý, z těch nejpraktičtějších lze uvést např.:

  • kontrolu platnosti dokladů a případně odeslání žádosti o nový řidičský průkaz z důvodu blížícího se konce platnosti;
  • výpis bodového hodnocení řidiče, tedy stav tzv. trestných bodů za přestupky a prohřešky;
  • žádost o výpis z rejstříku trestů a jeho velmi rychlé získání v elektronické podobě;
  • výpis ze základního registru obyvatel s možností údaje opravit nebo doplnit, např. o kontaktní email a telefon;
  • elektronické výpisy z evidencí jako je živnostenský rejstřík, registry silničních vozidel, a řidičů, ale také z katastru nemovitostí a dalších;
  • jednoduchý a rychlý přístup k jiným systémům státní správy jako jsou portál Finanční správy MOJE daně, ePortál České správy sociálního zabezpečení, očkovací portál, portál Úřadu práce, eRecept, portál Všeobecné zdravotní pojišťovny MojeVZP apod. Do těchto systémů se už nemusíte nijak přihlašovat, protože prvotní vzdálená neboli distanční identifikace proběhne již při vstupu do Portálu občana;
  • postupně jsou také zpřístupňovány portály jednotlivých krajů, měst a obcí;
  • připravována je i oblast zdravotní dokumentace.

Tomu, aby mohly být takovéto osobní údaje zprostředkovány a poskytnuty, musí logicky předcházet důsledná a bezpečná identifikace osoby, která do Portálu občana vstupuje. Využít lze buď Identitu občana, anebo přihlašovací údaje do datové schránky fyzické osoby. Co se týká Identity občana, je možné zvolit kterýkoli z dostupných prostředků. To znamená:

  • bankovní identitu, kterou má každý uživatel internetového bankovnictví;
  • mobilní klíč eGovernmentu;
  • občanský průkaz s čipem, kterým jsou vybaveny všechny občanky vydané po 1. červenci 2018;
  • moje ID s bezpečnostním klíčem;
  • čipovou kartu Starcos s certifikátem od První certifikační autority;
  • tzv. NIA ID zřízenou s pomocí pracoviště Czech POINT;

Druhou možností je identifkovat se pomocí přihlašovacích údajů do systému datových schránek. Tuto cestu mohou využít občané, kteří mají zpřístupněnu datovou schránku fyzické osoby. A Portál občana jim také v neposlední řadě nabídne možnost připojit si ke svému profilu jednu či více datových schránek a ovládat je pak pohodlně všechny najednou, k dispozici je i archivace zpráv a bezplatné úložiště souborů a dokumentů s kapacitou 1 GB.

Jak již bylo uvedeno, používání Portálu občana je zcela bezplatné, a přitom poskytuje řadu užitečných funkcí a informací, které se navíc postupně rozšiřují a přibývají. Poslední novinkou je možnost přidat do registru obyvatel ke svému záznamu kvalifikovaný certifikát elektronického podpisu, díky čemuž má pak každý elektronický podpis založený na tomto certifikátu stejnou váhu jako úředně ověřený vlastnoruční podpis. Vyzkoušejte si, co všechno vám může Portál občana nabídnout.

Kontrolní otázky:

  1. Jak lze úspěšně vstoupit do Portálu občana?

Podmínkou je, že máte založenu elektronickou Identitu občana anebo zpřístupněnu datovou schránku fyzické osoby.

  1. Mohu se přihlásit také s pomocí Bankovní identity, tedy stejně jako do internetového bankovnictví?

ANO, bankovní identita je jedním z řady prostředků, které lze využít pro přihlášení do Portálu občana.

  1. Je Portál občana zpoplatněn?

NE, veškeré funkce a služby jsou na Portálu občana poskytovány bezplatně.