Daňové aspekty elektromobility
Tento podcast posluchači odpoví na otázky týkající se daňových aspektů ve vztahu k elektronickým vozidlům. Představí postupy, které vycházejí z praxe, a byly vydány a odsouhlaseny Ministerstvem financí ČR, Generálním finančním ředitelstvím a Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Zájem o elektromobily v Evropské unii rychle stoupá. V roce 2021 byl podíl elektronických aut na všech registrovaných vozidlech téměř 20 %. V návaznosti na stoupající popularitu Svaz průmyslu a dopravy vydal koncem roku 2021 aktualizované vydání daňových otázek elektromobility.
Nejprve se budeme věnovat problematice dobíjení elektrických vozidel v domácnostech zaměstnanců. Problém spočívá v určování konkrétní ceny elektřiny spotřebované v daném okamžiku dobíjení. Povinností zaměstnance je prokázat jeho skutečnou výši nákladů, kterou má zaměstnavatel hradit. Tato skutečnost je ale pro zaměstnance komplikovaná, neboť vyúčtování spotřeby elektřiny obvykle neprobíhá na měsíčním základě a je složeno i z fixních položek, které jsou nezávislé na výši spotřeby.
Díky novele zákona o daních z příjmů, která vyšla v platnost v roce 2020, se v těchto případech využívá koncept takzvané referenční ceny. Referenční cena se využívá u služebních automobilů a soukromých automobilů, které jsou využity pro služební cestu. Pro platnou referenční cenu elektřiny v daném roce je nutné sledovat aktuální znění vyhlášky MPSV, která je každoročně aktualizována ke konci roku. Pro rok 2022 je určena cena 4,10 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny. Referenční cena elektřiny snižuje administrativu zaměstnavatelů, která může být spojena například s prokazováním ceny elektřiny prostřednictvím faktur zaměstnanců od jejich dodavatelů.
Při výpočtu náhrad za spotřebované pohonné hmoty, včetně elektřiny, se vychází ze: skutečně ujeté vzdálenosti uvedené v knize jízd, z průměrné spotřeby uvedené v technickém průkazu k vozidlu a z prokázané ceny nakoupené elektřiny. Případně zákoník práce umožňuje použít pro výpočet náhrad výše zmíněný koncept referenční ceny.
Zaměstnanec ale může uplatnit i náhradu nákladů v prokázané výši. V případě nabíjení elektromobilu se jedná například o využití veřejné dobíjecí stanice. Důležité je připomenout, že tato náhrada nepodléhá zdanění na straně zaměstnance, ani se z ní neplatí sociální a zdravotní pojištění.
Jak u elektromobilů řešit silniční daň? Od silniční daně jsou osvobozena vozidla, která mají elektrický a hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor. Výjimka je platná pro vozidla, která mají největší povolenou hmotnost do 12 tun. Dále jsou také osvobozena vozidla, která jezdí na zkapalněný ropný anebo stáčený zemní plyn či jsou výrobcem určena ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85.
Daňový zákon tzv. wallbox, tj. zařízení umožňující domácí nabíjení elektromobilů, blíže nespecifikuje. Z tohoto důvodu je možné pohlížet na toto zařízení jako na:
1) příslušenství vozidla,
2) samostatnou movitou věc, anebo
3) součást nemovitosti.
Wallbox, který je pořízený současně s vozidlem, se odepisuje jako součást vstupní ceny vozidla. Použijeme tedy druhou odpisovou skupinu. Wallbox, který je pořízený dodatečně v částce do 80 000 Kč, se uplatňuje jako jednorázový náklad a nevstupuje do pořizovací ceny vozidla. Wallbox pořízený dodatečně s pořizovací cenou nad 80 000 Kč již představuje technické zhodnocení vozidla.
Pokud wallbox splňuje podmínky, kdy se nejedná o příslušenství vozidla, má dobu použitelnosti více než 12 měsíců a jeho pořizovací cena je vyšší než 80 000 Kč, jedná se o majetek, který lze odpisovat ve 3. odpisové skupině. V případě, že je pořizovací cena nižší než 80 000 Kč, nejedná se o hmotný majetek, ale lze uplatnit wallbox do nákladů přímo nebo s časovým rozlišením.
Pokud je wallbox součástí nemovitosti, postup je stejný jako u samostatné movité věci, tedy cena wallboxu, představuje pro zaměstnance zdanitelný příjem včetně nákladů na instalaci.
Wallbox, který je pevně spojen s budovou, jehož pořizovací cena je vyšší jak 80 000 Kč, se stává technickým zhodnocením budovy a odepisuje se ve stejné odpisové skupině jako budova. Pokud by wallbox nebyl funkčním celkem budovy, jednalo by se o samostatný majetek odepisovaný ve třetí odpisové skupině.
Kontrolní otázky:
- Jsem povinen platit silniční daň, pokud mám automobil na hybridní pohon?
Ne, od silniční daně jsou osvobozena vozidla, která mají jak elektrický, tak hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor.
- Pokud společnost pořídí wallbox za 69 000 Kč dodatečně k již vlastněnému elektromobilu, jakou odpisovou skupinu využije?
Žádnou. Wallbox, který je pořízený dodatečně v částce do 80 000 Kč se uplatňuje jako jednorázový náklad.