Kontrola evidence pracovní doby podle inspekce práce

0:00
04:47

V tomto podcastu se podíváme na problematiku evidence pracovní doby, a to i z pohledu případné kontroly orgánů inspekce práce.


Zaměstnavatel je povinen vést pro každého svého zaměstnance evidenci pracovní doby. Tato evidence musí obsahovat čas začátku a konce směny, práce přesčas, noční práce a pracovní pohotovosti.

Měl by zaměstnavatel evidovat také začátek a konec přestávky na jídlo a oddech? I když zákoník práce tuto povinnost zaměstnavateli výslovně neukládá, z praktického hlediska to lze určitě doporučit. Zaměstnavatel tak bude schopen prokázat, že přestávku zaměstnanci poskytl v souladu s pravidly. A také předejít situaci, kdy by se přestávka započetla do celkové délky směny. Pak by se mohlo jednat o práci přesčas s právem zaměstnance na odměnu.

Evidence pracovní doby je jeden z nejdůležitějších dokumentů, které zaměstnavatel pro zaměstnance vede. Proč? Protože evidence pracovní doby je základem pro výpočet a placení mzdy, a to včetně příplatků za práci přesčas, v noci, ve svátek nebo v sobotu a neděli. Evidence dále představuje v případném soudním sporu významný důkazní prostředek vymezující, zda a kdy došlo k výkonu práce a v jakém rozsahu, zda zaměstnanec odpracoval práci přesčas a podobně.

Má zaměstnanec právo nahlížet do své evidence pracovní doby? – Ano. Zaměstnanec může požadovat nahlédnutí do své evidence a zaměstnavatel mu to musí umožnit. Zaměstnanec si z evidence může pořizovat výpisy nebo stejnopisy, a to na náklady zaměstnavatele.

Význam evidenci pracovní doby přikládá i inspekce práce. Ačkoliv si v rámci kontroly může inspektorát sám určit, jaké pracovněprávní dokumenty si vyžádá, evidence pracovní doby mezi ně patří téměř vždy. Jedná se také o jednu z pěti oblastí, ve které zaměstnavatelé nejčastěji porušují ustanovení zákoníku práce, a to hned vedle zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, splatnosti mzdy a vydávání dokladů při skončení pracovního poměru. I v letošním roce je kontrola řádné evidence pracovní doby jednou ze stěžejních oblastí, která bude inspekcí práce kontrolována, a to jak u klasických zaměstnavatelů, tak u agentur práce.

A co se stane, zjistí-li inspektor porušení povinnosti vést evidenci pracovní doby? V případě zjištění menších nedostatků vyzve zaměstnavatele k nápravě. Pokud zaměstnavatel nevede evidenci vůbec nebo nápravu nezajistí, může mu být uložena pokuta až do výše čtyř set tisíc korun.

V případě běžných zaměstnanců je to zaměstnavatel, kdo je povinen evidenci vést. Kdo má tuto povinnost v případě agenturních zaměstnanců? I v případě agenturních zaměstnanců to je jejich zaměstnavatel, tedy agentura práce, a nikoliv uživatel, ke kterému jsou agenturní zaměstnanci přidělováni.

Povinnost evidovat pracovní dobu sice neplatí u zaměstnanců na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti, ovšem i u nich by zaměstnavatelé měli vést přehled alespoň o počtu odpracovaných hodin za den, aby byli schopni prokázat dodržení příslušných limitů.

Děkujeme za Vaši pozornost a budeme se těšit znovu u příští aktuality z oblasti pracovního práva. Na slyšenou!

 

 

Kontrolní otázky

  1. Je zaměstnavatel povinen evidovat pracovní dobu svých zaměstnanců?

ANO. Zaměstnavatel má zákonnou povinnost evidovat pracovní dobu každého svého zaměstnance v pracovním poměru.

 

  1. Může zaměstnanec nahlížet do své evidence pracovní doby?

ANO. Zaměstnanec má právo nahlédnout do evidence své pracovní doby a zaměstnavatel je povinen mu to umožnit.

 

  1. Je evidence pracovní doby kontrolována inspekcí práce? Lze za případné porušení vedení evidence uložit pokutu?

ANO. Kontrola evidence pracovní doby patří mezi jednu ze stěžejních oblastí, na kterou se inspekce práce během svých kontrol zaměřuje.

Za porušení povinnosti vést evidenci může být uložena pokuta až do výše 400 000 Kč.