Jaká jsou pravidla pro výplatu mzdy na zahraniční bankovní účet zaměstnance?
Jaká pravidla by měl zaměstnavatel dodržovat v souvislosti s vyplácením mzdy na zahraniční účet zaměstnance?
Jak jste slyšeli v našem dřívějším podcastu, zaměstnavatel je povinen vyplácet zaměstnancům mzdu v zákonných penězích, tedy v českých korunách. Výjimkou jsou zaměstnanci se sjednaným místem výkonu práce v zahraničí. Těm lze s jejich souhlasem mzdu vyplácet v cizí měně, ovšem jen pokud k ní Česká národní banka vyhlašuje kurz.
Zákoník práce žádným způsobem neomezuje možnost vyplácení mzdy na zahraniční bankovní účet. Díky tomu mohou jak zaměstnanci pracující v zahraničí, tak zaměstnanci pracující v České republice, dostávat mzdu na zahraniční účet. V případě tuzemských zaměstnanců však nadále platí pravidlo, že mzda musí být vyplácena v českých korunách. Jejich zahraniční účet tak musí být veden v českých korunách, aby byla tato podmínka splněna. Zaměstnavatel by si tak měl od zaměstnance nechat potvrdit, že jeho zahraniční účet je v českých korunách skutečně veden.
Posílá-li zaměstnavatel mzdu a další mzdová plnění zaměstnanci na zahraniční bankovní účet, je povinen nést veškeré kurzové rozdíly a bankovní a jiné poplatky. Z jakého důvodu? Zákoník práce jasně stanoví, že mzda se hradí na náklady zaměstnavatele. Zaměstnanci tak nesmí na bankovní účet dorazit méně peněz, než je jeho mzdový nárok. V opačném případě by se zaměstnavatel dopustil přestupku neposkytnutí mzdy nebo některé její složky ve stanoveném termínu.
V případě přepočtu mzdy na cizí měnu je dle zákoníku práce rozhodný kurz ke dni, kdy zaměstnavatel nakoupil peníze za účelem výplaty mezd. Tato úprava je značně nepraktická a pro zaměstnavatele může mnohdy představovat zvýšené náklady na mzdy. Ve smlouvě si však lze se zaměstnancem sjednat, že se použije kurz vyhlášený Českou národní bankou ke dni odeslání mzdy na účet zaměstnance.
Mzda vyplácená na zahraniční bankovní účet je splatná po vykonání práce a musí být zaměstnanci uhrazena v pravidelném stanoveném termínu výplaty. Zaměstnavatelé v případě vyplácení mzdy na zahraniční bankovní účet musí počítat s tím, že transakční lhůty jsou delší než u tuzemských plateb.
Zákonné lhůty v rámci mezinárodních bankovních transakcí jsou upraveny v zákoně o platebním styku. Zaměstnavatelům tak mohou poskytnout vodítko, s jakým předstihem mzdu na zahraniční účet zaměstnancům zasílat, aby jim byla uhrazena v řádném výplatním termínu.
Děkujeme za Vaši pozornost a budeme se těšit znovu u příští aktuality z oblasti pracovního práva. Na slyšenou!
Kontrolní otázky
1. Jakým zaměstnancům lze vyplatit mzdu na zahraniční bankovní účet?
Všem – zaměstnancům pracujícím v České republice i v zahraničí. Zaměstnancům pracujícím v České republice však vždy jen na účet vedený v českých korunách. Zaměstnancům pracujícím v zahraničí s jejich souhlasem i na účet vedený v cizí měně.
2. Kdo nese náklady v souvislosti se zasláním mzdy na zahraniční bankovní účet, např. bankovní poplatky?
Vždy zaměstnavatel, a to v celé výši.
3. Kde jsou stanoveny lhůty mezinárodních bankovních transakcí?
V zákoně o platebním styku.