Novela zákoníku práce k home office – pomoc, nebo komplikace?
V audio příspěvku se zaměříme na aktuální návrh novely zákoníku práce upravující práci z domova, a to včetně daňové problematiky a zhodnocení, zda předložený návrh je koncepčně vhodným řešením.
V audio příspěvku se zaměříme na aktuální návrh novely zákoníku práce upravující práci z domova, a to včetně daňové problematiky a zhodnocení, zda předložený návrh je koncepčně vhodným řešením.
Práce z domova byla dlouhou dobu benefitem, který mohli zaměstnanci využívat spíše výjimečně. V uplynulém roce se však práce z domova stala pro mnohé zaměstnance všední realitou a očekává se, že i po skončení pandemie koronaviru budou zaměstnanci z domova pracovat ve výrazně vyšší míře než dřív.
Právní úprava práce z domova je však zcela nedostatečná a v praxi působí celou řadu výkladových problémů. Zákoník práce upravuje práci mimo pracoviště zaměstnavatele pouze v jednom ustanovení, a to navíc pouze ve vztahu k zaměstnancům, kteří si práci rozvrhují sami – takových je ovšem menšina. Chybí také provázanost pracovněprávní a daňové úpravy, kdy zákoník práce sice zaměstnavatelům ukládá povinnost hradit zaměstnancům náklady vzniklé v souvislosti s prací, tedy i zvýšené náklady vzniklé při práci z domova, ovšem daňové předpisy neumožňují tuto náhradu zaměstnancům poskytovat formou daňově osvobozeného paušálu.
Vláda návrh nové regulace práce z domova nechystá, s vlastní novelou zákoníku práce proto v únoru letošního roku přišla skupina poslanců. Novela počítá s tím, že práce z domova by se mohla uplatnit ve třech variantách.
První variantou je dohoda o výkonu práce mimo pracoviště uzavřená mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Tuto dohodu by obě strany mohly vypovědět se 14denní výpovědní dobou. V případě porušení povinností zaměstnance by měl zaměstnavatel výpovědní dobu jen 48hodinovou. Důsledky výpovědi však novela výslovně neřeší.
Druhou variantou je nařízená práce z domova. Zaměstnavatel by mohl zaměstnanci práci z domova nařídit ve vyjmenovaných situacích, které znemožňují výkon práce na pracovišti. Například kvůli nařízení orgánu veřejné moci, typicky v případě protiepidemických opatření, nebo z vážných provozních důvodů či kvůli živelní události. Chybí však jakékoli řešení pro situace, kdy zaměstnanec nemá pro práci z domova vhodné podmínky.
Do třetice by mohla být práce konána z domova na žádost zaměstnance. Zaměstnavatel by takové žádosti musel vyhovět alespoň v rozsahu poloviny týdenní pracovní doby, pokud by ji podal chráněný zaměstnanec a vyhovění by nebránily vážné provozní důvody nebo povaha práce zaměstnance. Chráněné mají být pro tyto účely například osoby se zdravotním postižením, těhotné a kojící zaměstnankyně nebo zaměstnanci pečující o dítě nebo jiné závislé osoby. Definice chráněných osob obsažená v návrhu je však poněkud nekoncepční.
Ve všech variantách práce z domova by pak měl zaměstnavatel povinnost zajistit zaměstnanci technické a programové vybavení potřebné pro výkon práce, s výjimkou případů, kdy by zaměstnanec využíval vybavení vlastní. Dále by byl zaměstnavatel povinen zajistit ochranu údajů zpracovávaných dálkovým přenosem a zaměstnanec by měl také povinnost chránit data a údaje související s výkonem jeho práce.
Dále by byl zaměstnavatel podle novely povinen hradit zaměstnanci náklady spojené s prací z domova, a to konkrétně náklady spojené s komunikací mezi ním a zaměstnancem a dále náklady, které budou zaměstnanci vznikat při výkonu práce a které s výkonem práce budou bezprostředně souviset. Výslovně by bylo zakázáno zahrnovat tyto náklady do mzdy a naopak by bylo povoleno sjednat jejich úhradu paušální částkou. Odpovídající úprava zákona o daních z příjmů, která by takový paušál na straně zaměstnance osvobodila, však v návrhu zahrnuta není a současné problémy s náhradami by tak novela v aktuálním znění nevyřešila.
Problémy zaměstnavatelů se zajištěním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci z domova v plném rozsahu stanoveném zákoníkem práce novela navrhuje řešit tak, že by se ustanovení upravující BOZP u zaměstnanců pracujících z domova užila přiměřeně. Výklad takové přiměřenosti ovšem v praxi nebude vůbec jednoduchý. Dále má být zaměstnanec povinen umožnit zaměstnavateli provést šetření příčin a okolností vzniku pracovního úrazu na domácím pracovišti. Zaměstnavatel by rovněž neměl být povinen prokazovat zavinění zaměstnance v případě škody vzniklé porušením povinností zaměstnance při práci z domova.
Novela dále řeší některé otázky rozvrhování pracovní doby a ochrany soukromého života zaměstnance – takzvané právo být offline. Rovněž by zaměstnavatelé byli povinni umožnit zaměstnancům pracujícím z domova osobní kontakt s ostatními zaměstnanci na pracovišti, aby nedocházelo k jejich sociální izolaci.
Předložená novela obsahuje celou řadu problematických oblastí, které vyžadují další rozpracování a veřejnou debatu. Na tuto skutečnost upozornila i vláda, která k novele vyslovila nesouhlasné stanovisko. Také s ohledem na řadu aktuálnějších problémů novela s vysokou pravděpodobností před volbami schválena nebude. Praktické a funkční úpravy práce z domova se tak zaměstnavatelé a zaměstnanci v letošním roce nejspíš opět nedočkají.
Děkujeme za Vaši pozornost a budeme se těšit znovu u příští aktuality z oboru pracovního práva. Na slyšenou!
Kontrolní otázky
- Je práce z domova upravena v zákoníku práce?
V současné chvíli zákoník práce upravuje pouze několik specifik pro zaměstnance, kteří si při práci mimo pracoviště zaměstnavatele sami rozvrhují pracovní dobu. - Měl by každý zaměstnanec dle novely právo na práci z domova?
Pouze v případě chráněných zaměstnanců by měl zaměstnavatel povinnost vyhovět jejich žádosti o práci z domova, a to pouze v rozsahu poloviny pracovní doby a za předpokladu, že by tomu nebránily vážné provozní důvody nebo povaha práce.