K elektronickým právním jednáním v pracovněprávních vztazích

0:00
04:47

V tomto podcastu se podíváme na velmi diskutovaný dubnový rozsudek Nejvyššího soudu, který se zabýval doručováním pracovněprávních dokumentů a právním jednáním v pracovněprávních vztazích.


Obecná úprava právních jednání je obsažena v občanském zákoníku. Písemná forma jednání je dodržena i v případě jednání elektronického. Podmínkou je, aby takové elektronické jednání umožňovalo zachycení obsahu a určení jednající osoby. Tato podmínka je dodržena i v případě e-mailové komunikace.

Zákoník práce komplexní úpravu právních jednání neobsahuje, ani přesný postup při uzavírání pracovněprávních smluv nebo dohod. Subsidiárně se na uzavírání těchto smluv proto použije úprava občanského zákoníku.

Co zákoník práce upravuje jsou poměrně přísná pravidla doručování písemností zaměstnanci. Veškeré písemnosti týkající se vzniku, změny a skončení pracovního poměru musí být doručeny zaměstnanci do vlastních rukou. Zaměstnavatel by měl tyto písemnosti zaměstnanci přednostně doručovat přímo na pracovišti. Není-li doručování na pracovišti možné, může zaměstnavatel písemnost zaměstnanci doručit do vlastních rukou kdekoliv zaměstnance zastihne, dále poštou, elektronicky nebo datovou schránkou.

S doručováním písemností elektronicky, přesně řečeno prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací, musí zaměstnanec předem písemně souhlasit a musí zaměstnavateli poskytnout elektronickou adresu pro doručování. Elektronicky doručovaná písemnost pak musí být podepsána uznávaným elektronickým podpisem za zaměstnavatele a doručení potvrzeno uznávaným elektronickým podpisem zaměstnance do tří dnů od odeslání.

Může však dojít k elektronickému uzavření dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, i když nebyly dodrženy zákonné podmínky pro doručování zaměstnanci? Tato otázka byla nyní soudy zodpovězena.

V našem případě zaměstnanec pracoval jako privátní bankéř. Po dvou letech obdržel výpověď z organizačních důvodů, se kterou nesouhlasil a trval na dalším zaměstnávání. Zaměstnanec a zaměstnavatel se následně domluvili na odvolání výpovědi, ukončení pracovního poměru dohodou a odstupném ve výši sedminásobku průměrného výdělku zaměstnance. Zástupci zaměstnavatele podepsali dohodu o narovnání s tímto obsahem, naskenovali ji a odeslali zaměstnanci. Advokátka zaměstnance pak e-mailem zaměstnavateli odpověděla, že dohoda byla ve sjednaném termínu podepsána i ze strany zaměstnance. Jenže na žádost zaměstnance o vyplacení odstupného zaměstnavatel začal namítat neplatnost dohody, protože nebyly splněny podmínky doručování podle zákoníku práce.

Městský soud žalobě vyhověl. Dle jeho názoru byla u dohody dodržena písemná forma v souladu s občanským zákoníkem i doručení do vlastních rukou dle zákoníku práce, díky čemuž byla dohoda platně uzavřena. Doručení do vlastních rukou soud vyvozoval ze skutečnosti, že zaměstnanec dohodu vlastnoručně podepsal. Odvolací soud tento závěr potvrdil.

A jak věc posoudil Nejvyšší soud? I ten souhlasil se soudy nižších stupňů a dovolání zaměstnavatele odmítl. Podle Nejvyššího soudu porušení pravidel pro doručování písemností podle zákoníku práce automaticky neznamená, že by platné dvoustranné právní jednání mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem nemohlo vzniknout jiným, zákonem předpokládaným způsobem.

Podle občanského zákoníku je smlouva nebo dohoda uzavřena v okamžiku, kdy si strany ujednají její obsah. Pokud tedy zaměstnavatel zaslal podepsaný scan návrhu dohody o narovnání obsahující sjednané body zaměstnanci a zaměstnanec tuto dohodu bez výhrad přijal, došlo mezi nimi k platnému uzavření dohody.

Nejvyšší soud tedy připustil elektronické sjednání pracovněprávní smlouvy i při porušení pravidel pro doručování podle zákoníku práce. Mohou teď zaměstnavatelé začít bez obav vůči zaměstnancům jednat pouze elektronicky, bez ohledu na pravidla doručování? Dle našeho názoru nikoliv.

Je nutné pamatovat na to, že soud posuzoval konkrétní případ. A to takový, ve kterém by neplatnost dohody o narovnání, kterou zaměstnavatel řádně podepsal a následně sám napadl, znamenala pro zaměstnance ztrátu vysokého odstupného. Takový výklad by byl v rozporu se zásadou ochrany zaměstnance.

I přes nový judikát tedy nemůžeme zaměstnavatelům doporučit uzavírat například pracovní smlouvy či dohody o rozvázání pracovního poměru jednoduchou elektronickou formou, protože takový postup pro ně stále nese řadu rizik. Vůbec nic se pak nemění u jednostranných právních jednání zaměstnavatele, jako je například výpověď z pracovního poměru, kde zaměstnavatelé nadále musí dodržovat přísné podmínky doručování podle zákoníku práce. V této oblasti zatím k posunu soudní praxe nedošlo a bez změny legislativy ani posun neočekáváme.

Děkujeme za Vaši pozornost a budeme se těšit znovu u příští aktuality z oblasti pracovního práva. Na slyšenou!

 

 

Kontrolní otázky

  1. Je smlouva platně uzavřena, pokud si zaměstnanec a zaměstnavatel vyměnili její podepsané znění e-mailem?

ANO. V případě, že takto uzavřená smlouva splňuje zákonné podmínky, je uzavřena platně.

 

  1. Za jakých podmínek je elektronické dvoustranné jednání platné?

Elektronické dvoustranné jednání je platné, pokud byly dodrženy podmínky pro vznik právního jednání dle občanského zákoníku.