Výhody a nevýhody kratší pracovní doby zaměstnanců
Standardní pracovní doba zaměstnanců je čtyřicet hodin týdně. Zákoník práce jí říká stanovená týdenní pracovní doba. Kratší pracovní dobu, takzvaný zkrácený úvazek, je možné sjednat pouze v dohodě uzavřené mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. V tomto podcastu se budeme věnovat tématu výhod a nevýhod kratší pracovní doby zaměstnanců, a to z pohledu zaměstnavatelů.
Kratší pracovní doba se obvykle poskytuje na žádost zaměstnance. Zaměstnavatel je povinen takové žádosti vyhovět jen v případě těhotné zaměstnankyně nebo zaměstnance pečujícího o dítě do patnácti let nebo jinou osobu závislou na jeho pomoci. Pokud by však zaměstnavateli bránily ve schválení žádosti vážné provozní důvody, nemusí vyhovět ani žádostem těchto chráněných zaměstnanců. U ostatních zaměstnanců se zaměstnavatel sám může rozhodnout, zda žádosti o kratší pracovní dobu vyhoví nebo ne. Zamítnutí žádosti poté zaměstnavatel nemusí nijak zdůvodňovat.
Kratší pracovní doba má vliv zejména na mzdu zaměstnance a výměru dovolené. Zaměstnanci přísluší snížená mzda, která odpovídá sjednané kratší pracovní době. Bude-li například zaměstnanec pracovat pouze dvacet hodin týdně, přísluší mu mzda pouze v poloviční výši. Stejně tak právo na dovolenou odpovídá počtu hodin, které zaměstnanec týdně pracuje.
V ostatním jsou zaměstnanci s kratší pracovní dobou chráněni úplně stejně jako zaměstnanci pracující na takzvaný plný úvazek. Tak například se na ně v celém rozsahu uplatní všechna pravidla týkající se výpovědi – lze ji dát jen ze zákonných důvodů, výpovědní doba se nijak poměrně nekrátí a platí i zákaz výpovědi například po dobu nemoci. I omezení pro opakování pracovních poměrů na dobu určitou, tedy pravidlo třikrát a dost, platí pro kratší pracovní dobu stejně.
Z hlediska zaměstnavatele je nevýhodou kratší pracovní doby logicky zvýšená administrativa, když často na jednu pozici potřebuje dva zaměstnance. Problematický je také například zákaz nařízení práce přesčas – jakoukoli práci nad sjednaný úvazek si zaměstnavatel může se zaměstnancem pouze dohodnout.
Hlavním důvodem, proč dosud zaměstnavatelé kratší pracovní dobu nabízeli a žádosti o ni schvalovali, bylo získání a udržení kvalitních zaměstnanců. Umožňovali tak například práci studentům, dřívější zapojení zaměstnankyň do práce po narození dítěte, nebo pokračování v práci zkušeným zaměstnancům v důchodovém věku. Osvícení zaměstnavatelé si vždy uvědomovali, že vstřícnost k zaměstnancům posiluje jejich loajalitu vůči zaměstnavateli. Přesto je však podíl kratších úvazků v České republice oproti ostatním evropským zemím stále mimořádně nízký a zapojení matek malých dětí do práce minimální.
Zákonodárce se proto rozhodl zkrácené úvazky pro zaměstnavatele finančně zvýhodnit. Od února letošního roku tak z nich zaměstnavatelé v některých případech platí o pět procent nižší pojistné na sociální zabezpečení. Cílem této úpravy je, aby zaměstnavatelé skutečně zaměstnancům práci na zkrácený úvazek umožňovali, a to zejména tehdy, pokud o to zaměstnanci požádají z rodinných, studijních či zdravotních důvodů nebo z důvodu svého věku.
Na závěr ještě jedno upozornění – kratší pracovní dobu neplést se zkrácenou pracovní dobou. Zkrácenou pracovní dobu může zaměstnavatel zavést jednostranně, ale zaměstnanci se při ní nesnižuje mzda.
Děkujeme za Vaši pozornost a budeme se těšit znovu u příští aktuality z pracovního práva. Na slyšenou!
Kontrolní otázky
- Jakým způsobem může běžný zaměstnanec dosáhnout individuální kratší pracovní doby?
Dohodou se zaměstnavatelem.
- Kterým skupinám zaměstnanců musí zaměstnavatel vyhovět, pokud požádají o kratší pracovní dobu?
Zaměstnancům pečujícím o dítě mladší patnácti let, těhotným zaměstnankyním nebo zaměstnancům, kteří prokážou, že převážně sami dlouhodobě pečují o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby.
- Jaká je hlavní výhoda pro zaměstnavatele, pokud zaměstnancům umožní výkon práce v režimu tzv. zkráceného úvazku?
Zaměstnavatelé za tyto zaměstnance odvádí o 5 % nižší pojistné na sociální zabezpečení.