Blíží se kvóty na agenturní zaměstnance?

0:00
04:47

V audio příspěvku se zaměříme na aktuální návrh zákona o zaměstnanosti, kterým by měla být zaměstnavatelům uložena povinnost omezit počet agenturních zaměstnanců, kteří u nich vykonávají práci.


Ministerstvo práce a sociálních věcí předložilo do připomínkového řízení novelu zákona o zaměstnanosti, která by měla zavést kvóty ve vztahu k agenturním zaměstnancům. Dle novely by uživatelé byli povinni zajistit, aby podíl u nich dočasně přidělených zaměstnanců nebyl vyšší než 10 % ze všech zaměstnanců uživatele vykonávajících pro něj práci na základě pracovního poměru. Zaměstnanci pracující na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr nejsou do výpočtu kvót zahrnuti. Pokud tedy u zaměstnavatele pracuje například 80 zaměstnanců na základě pracovní smlouvy, směl by využívat maximálně 8 agenturních zaměstnanců.

Pro výpočet desetiprocentní hranice by se mělo vycházet z průměrného čtvrtletního přepočteného počtu zaměstnanců uživatele za kalendářní čtvrtletí předcházející kalendářnímu čtvrtletí, ve kterém se hranice zkoumá. Průměrný počet zaměstnanců se vypočte jako podíl celkového počtu skutečně odpracovaných hodin zaměstnanců, a to včetně dovolené, pracovní neschopnosti a překážek na straně zaměstnanců, a celkové stanovené týdenní pracovní doby bez svátků na jednoho zaměstnance.

Účinnost novely je navrhována od 1. ledna 2022 s tím, že by uživatelé měli další tři měsíce, ode dne účinnosti, na to, upravit své smluvní vztahy tak, aby byly v souladu se stanovenými kvótami. Pokud tedy přepočtený počet zaměstnanců na základě pracovní smlouvy v prvním čtvrtletí roku 2022 bude 500, mohl by mít zaměstnavatel od 1. dubna 2022 nejvýše 50 agenturních zaměstnanců. Pro zjištění kvóty na třetí čtvrtletí roku 2022 bude muset přepočítat zaměstnance za druhý kvartál atd.

V případě nedodržení popsané kvóty na agenturní zaměstnance se uživatel dopustí přestupku, za který mu může inspekce práce uložit pokutu až dva miliony korun.

Dle důvodové zprávy je hlavním cílem předkládané novely zabezpečit, aby agenturní zaměstnávání v České republice nebylo nadužíváno a aby zaměstnavatelé byli nuceni využívat především svých vlastních kmenových zaměstnanců. To má vést k posílení jistoty v pracovněprávních vztazích na straně zaměstnanců. Agenturní zaměstnávání by tak uživatelé využívali pouze v odůvodněných případech spočívajících například ve zvýšené poptávce po jejich zboží nebo službách.

Ministerstvo práce a sociálních věcí zdůvodňuje předložení novely a snahu o její prosazení ještě před podzimními volbami tím, že agenturní zaměstnanci pracují velmi často za mnohem nižší mzdu, v horších pracovních podmínkách a bez sociální ochrany a zabezpečení. Proti těmto tvrzením se zásadně ohradila Asociace poskytovatelů personálních služeb a Asociace personálních agentur. Dle obou asociací jsou agentury práce přísně regulovány a dodržování právního rámce je kontrolováno a vymáháno. Značnou kritiku vyvolal návrh i v řadách zaměstnavatelů.

Agenturní zaměstnávání přináší českému trhu práce nepochybně celou řadu výhod. Právní úprava přitom poskytuje agenturním zaměstnancům vysokou ochranu. Podle zákoníku práce nesmí mít agenturní zaměstnanci horší pracovní nebo mzdové podmínky než srovnatelní zaměstnanci uživatele. Zákon o zaměstnanosti zároveň obsahuje čím dál více zpřísňovanou regulaci fungování agentur práce, zahrnující nyní povinnou kauci a pojištění, ustanovení odpovědného zástupce, vyjádření Ministerstva vnitra a další.

Pracovní poměr agenturních zaměstnanců je sice možné ze strany uživatele obvykle snadno a rychle ukončit a standardní dvouměsíční výpovědní doba se neuplatní. To je však vyváženo jinými benefity, zejména flexibilností. Zároveň jsou si osoby, které do agenturních vztahů vstupují, této skutečností vědomy a je pro ně přijatelná.

Hlavním problémem v oblasti agenturního zaměstnávání jsou dlouhodobě nelegální agentury práce, které stanovené podmínky nedodržují, často dodávají zaměstnavatelům cizince bez patřičných povolení atd. Novely zákona o zaměstnanosti ovšem v posledních letech možné postihy těchto nezákonných praktik opakovaně zpřísňovaly. Více než další omezení fungování poctivých agentur a jejich klientů by dle našeho názoru situaci pomohla důsledná kontrolní činnost vůči nelegálním agenturám a využívání zákonného spektra pokut.

Předložená novela zákona o zaměstnanosti by pravděpodobně postavení zaměstnanců příliš nezlepšila. Znamenala by zvýšenou administrativu a menší flexibilitu pro zaměstnavatele a ohrožení jejich fungování z důvodu nedostatku pracovních sil v odvětvích, která jsou na agenturních zaměstnancích závislá. Pro udržení svého podnikání by řada zaměstnavatelů byla nucena kvóty obcházet a v důsledku by tak nelegální agenturní trh paradoxně mohl spíše posílit.

Děkujeme za Vaši pozornost a budeme se těšit znovu u příští aktuality z oblasti pracovního práva. Na slyšenou!

 

Kontrolní otázky

  1. Kolik procent by dle novely měli tvořit dočasně přidělení zaměstnanci u uživatele?

Novela navrhuje, že by podíl dočasně přidělených zaměstnanců nesměl být vyšší než 10 % zaměstnanců v pracovním poměru.

  1. Jak vysokou pokutu by uživatel mohl dostat při překročení stanovené kvóty?

Pokutu až do výše 2 000 000 Kč.